2011-11-03

-KORVSTROGANOFF-

Nu känns det som bloggen har blivit mer och mer en matblogg, vilket egentligen inte är min avsikt, men jag älskar att laga mat (även om min man faktiskt ofta är den som står vid spisen, som idag, men när man kommer hem från jobbet med värsta huvudvärken så kan man inte begära för mycket av en stackars människa.)

Men idag bjuder jag i alla fall på ett middagstips för den som har idetorka på matfronten... Idag är det korvstroganoff som står på bordet. En snabb, lätt och mycket god rätt som jag ofta har här hemma. Vanligtvis brukar jag köpa falukorv med minst 70 % kötthalt, den är lite dyrare, men väl värt dom extra kronorna för det smakar bättre. Idag fick det dock bli Willys falukorv, för dom hade ingen med högre kötthalt...

MIN EGEN STROGANOFF


500 g falukorv 
1 gul lök
1-2 röda paprikor
1 burk campells tomatsoppa
1 ½ dl grädde (valfri fetthalt)
½-1 burk minimajs
2 dl creme fraiche
Färska champinjoner efter behag
Basilika
Salt
Peppar

Börja med att strimla falukorven och bryn den i omgångar.
Hacka löken och bryn den så den blir genomskinlig.
Tärna svampen, strimla paprikan och dela ev minimajsen.
Fräs svampen så den vattnas ur och får fin färg.
Blanda samman falukorv, lök, svamp, paprika och majs i en gryta.
Slå över tomatsoppan och creme fraichen och grädden och låt allt samman puttra ihop ordentligt.
Smaka av med Basilika, salt och peppar.

Inga kommentarer: