2012-03-01

-HEMMAGJORD DROTTNINGSYLT-

Jag har länge känt att jag vill göra lite nya spännande saker i köket som jag vanligtvis inte gör eller aldrig har gjort. Dessutom vill jag skippa alla E-nummer och annat skit (så gott det går) som finns i allt man köper. 
Och varför inte kombinera detta till att tex safta och sylta?
Egen saft är ju mycket godare och lika så egen sylt...
Sagt och gjort... saft gjorde jag för ett tag sedan, men det receptet tar vi någon annan gång, nu bjuder jag på ett superlätt och helt ljuvligt gott drottningsylt recept:

DROTTNINGSYLT


2 dl blåbär
2 dl hallon
1 msk vatten
2 dl syltsocker
Lite vaniljsocker 
(jag använder äkta vanilla bourbon)

Blanda hallon, blåbär och vatten i en kastrull och låt allt sjuda tills hallonen är krossade 
(försök låta bli att mosa blåbären)
Tillsätt syltsocker och ev. vanilj och låt sjuda tills sockret har löst upp sig.
Häll sylten i en ren burk och låt svalna.
Förvaras i kylskåpet.

 Detta receptet kommer från underbara sidan SÖTA SAKER

 

2 kommentarer:

Ida sa...

jag skulle gärna vilja ha receptet på den där apelsin och nejlika-saften du gjorde :)

Mamma sa...

Vad du är duktig min älskling ♥ Sådant gjorde jag ibland när ni var små, men nu blir det aldrig av.
Pussar & kramar ♥