2011-02-14

-Mardröm-

Inatt hade jag verkligen en fruktansvärd mardröm...
Har aldrig varit med om det innan, men jag väckte mig själv ut drömmen.
Kan bara minnas små fragment av själva drömmen, men jag minns tydligt att jag först inte trodde att det var en dröm (vilket man ju aldrig tror när man drömmer) Men det blev så uppenbart efter en stund att det var en dröm, och jag minns att jag greps av panik, och började skrika (mitt drömjag, som inte ens var jag, jag vara liksom någon annan) "vakna vakna" men det lät mer som man var under vattenytan eller långt långt borta.. så istället började jag tänka att jag måste vakna och paniken blev värre och värre, förmodligen visste väl mitt drömjag vad som skulle hända och därför försökte väcka mig, men jag ville inte vakna. Nu börjar mitt drömjag tänka att kanske är det inte en dröm, kanske är detta på riktigt? Jag måste nypa mig själv, så jag biter mig i armen, vilket inte känns, men tydligen gav det effekt för jag vaknar med ett bitmärke på min högra arm, jag har alltså bitit mig själv i sömnen för att vakna ur mardrömmen... när jag väl är vaken vet jag inte om jag är det eller om jag fortfarande drömmer, så jag nyper mig lite i armen, och nu gör det ont... då måste jag ju vara vaken tänker jag och försöker somna om, men upprepar drömmen för mig själv flera gånger för att jag på morgonen ska minnas det, men inte då... typiskt! Allt jag minns är känslan av panik över att inte vakna....

 
Kul att veta:
En mardröm är en obehaglig dröm. Ordet kommer från väsendet mara, och betecknade ursprungligen sömnparalys. Först under de sista århundradena vidgades betydelsen till den ordet har i dag.
Vidare står det om ordet Sömnparalys:
Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Den enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.
(från wikipedia.se)

2 kommentarer:

Ida sa...

Gud vad hemskt, och udda att fatta att man drömmer och vill ut :P

Ida sa...

En kommentar till: Riktigt fin blogg du har fått nu! :) Vilken mall är det? :P