2011-02-20

-Vit chokladkladdkaka-

Då var det söndag igen, helgerna går verkligen snabbt och inget hinner man med!
Men jag har i alla fall bakat en kaka i helgen eftersom min svåger som älskar vit choklad var här i helgen så passade jag på att testa baka en kaka som jag har velat prova länge, lite tveksam var jag först till den, men det har man ingen anledning att vara, den var verkligen himelsk... =)
(Jag tror dock att man inte ska vispa socker och äg som jag gjorde med elvisp, utan som det står i receptet röra ihop det. Den blev dessutom riktigt kladdig, som en kladdkaka ju ska vara så var beredda på det)



2 Ägg
2 dl Socker
1 msk Vaniljsocker
2 ½ dl Vetemjöl
3 msk Apelsinjuice
100g smält Vit Choklad
100g smält Smör

Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt apelsinjuicen, den smält vita chokladen och det smälta smöret. Rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad (använda kokosflingor istället för ströbröd) bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter.
Serveras med rårörda hallon och lite grädde...

KRAM
ANNA

3 kommentarer:

svärmor sa...

gillade svågern den? jag tycker den verkar mkt god, ska göra den nästa gång jag har bjudning :)

Ida sa...

jag snor receptet ;) måste bara testa!

ANNA sa...

Svärmor: Japp Glenn älskade den =)Den är verkligen supergod...

Ida: du gör rätt i att sno receptet, det är ljuvligt, blir inte så överväldigande vit chokladsmak som jag trodde, man skulle nog nästan kunna ha lite mer vit choklad.