2012-03-27

-HEMMAGJORD SAFT-

För andra gången har jag nu gjort hemmagjord apelsinsaft och det är den godaste saft man över huvud taget kan tänka sig, så nu måste jag bara bjuda på receptet som kommer från min älsklingsblogg (som jag inte kan fatta hur jag har kunnat leva utan) nämligen söta saker.

Egentligen är det väl en lite julig saft eftersom man har nejlika i, men för min del kan jag inte tänka mig att bara dricka den på julsidan av året, så jag ska minsan dricka den varje dag hela året runt, och förmodligen lite till...

APELSINSAFT MED NEJLIKOR


6–8 tvättade apelsiner
1 kg socker
  5 dl kokande vatten
2–3 msk nejlikor
1 msk citronsyra

Skala det yttersta skalet på apelsinerna med en potatisskalare och blanda med sockret, nejlikorna och citronsyran. 
Dela apelsinerna i klyftor och pressa i saften. 
Se till att inget av det vita skalet kommer med (jag pressar ut saften i en skål och sen silar jag den). 
Häll över det kokande vattnet och rör noga. 
Låt stå under lock i 2-3 dagar, rör om då och då. 
Sila genom duk eller sil och häll över på rena flaskor.

 
 

3 kommentarer:

Sandra Nilsson sa...

Snygg ny design! Lite vårig! Kram Sandra

Mamma sa...

Äntligen ett nytt inlägg.... Saften verkar jätte god med nejlkior i, den skall jag också göra. Ses på Onsdag, puss och kram / Mammy

Ida sa...

Gudagott!! :D