2011-12-03

-PEPPARKAKOR-




För några dagar sedan fortsatte jag med mitt julbakande, det var då pepparkakor som stod på schemat.
Jag har alltid köpt färdig pepparkaksdeg i affären för jag har trott att det är för avancerat att sätta en pepparkaksdeg själv, men hur fel hade jag?
Förra året tog jag mig i kargen och provade och kan bara säga att jag kommer aldrig mer att köpa någon äcklig pepparkaksdeg mer... att göra sin egen är lika lätt som att.... ja koka te nästan...

2 1/2 dl farinsocker
3/4 dl ljus sirap
3/4 vatten
150 g rumsvarmt smör
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
1 tsk malen nejlika
1 msk malen kardemumma

1 1/2 tsk bikarbonat
7-8 dl vetemjöl

Häll farinsocker, sirap och vatten i en gryta och koka upp.
Blanda samman smör med kanel, ingefära, nejlika och kardemumma.
Lägg ner smör och kryddblandningen i grytan och låt smälta.
Låt sedan blandningen svalna utan att röra i den. (Tar väl ca 1 timmar så där)
Blanda 6 dl mjöl och bikarbonat, blanda ner detta i den av svalnade smeten, blanda till en slät deg.  Tillsätt mer mjöl efter behov.
Täck degen mer plastfolie och låt stå i kylen till nästa dag. 

Sätt ugnen på 175 grader.
Ta upp degen och knåda den smidig på ett mjölat bakbord. 
Kavla ut degen tunt och ta ut kakor med valfri form, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda kakorna i 8-10 minuter.




Inga kommentarer: